28 mrt 2012

Do-In



Do-In betekent letterlijk vertaald: 
 “ de weg naar binnen “. 


Vertaald in mijn eigen woorden : 
“doe het zelf Shiatsu “ .


Do-In is een zeer oude beweging kunst die zijn oorsprong heeft in de Traditionele Chinese Geneeskunde. In Japan is het net als Shiatsu verder door ontwikkeld. Het bied mensen de mogelijkheid om zelf gericht aan eigen gezondheid te werken. Shiatsu Therapeuten geven de oefeningen aan hun cliënten. Het is tevens een onderdeel van de training voor de vechtsport. 
De eerste lessen van mijn Shiatsu opleiding bestonden volledig uit Do-In.

De reclames op radio en tv willen ons laten geloven dat wrijven niet helpt, De Do-In is gebaseerd op het feit dat wrijven WEL helpt !
Eigenlijk doet iedereen het vanzelf. Bij pijn is het een natuurlijke reactie om met je hand over de zere plek te wrijven.  Het lichaam heeft zijn eigen taal.
Do-In leert je daar naar te luisteren, vergroot je lichaam bewustzijn en versterkt het zelf genezend vermogen.

Een Do-In les  bestaat uit de volgende onderdelen :


- Meditatie, de geest tot rust brengen.
- Ademhaling oefeningen o.a. de  hara ademhaling dit is een diepe ademhaling vanuit de buik.
- Meridiaan strekkingen ( rek oefeningen)
- Zelf massage door gericht te kloppen en wrijven op acupunctuur punten en meridianen.


Do-In gaat rustig en ontspannen, iedereen kan de oefeningen op zijn of
haar “nivo” uitvoeren. Er is geen lenigheid of conditie voor nodig.
Het is aan te raden soepele kleding te dragen.

Op mijn meditatie blog heb ik een  Do-In oefening  uitgewerkt


Regelmatig geef ik workshops Do-In. Hou je niet van groepen of duurt het te lang dan bestaat ook de mogelijkheid één op één Do-In te leren. Na twee uur ben je in staat jezelf een Do-In behandeling te geven en ken je acudrukpunten welke voor jouw belangrijk zijn.

voor meer informatie kunt je contact  met me opnemen.

zie ook : 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten