28 mrt 2012

Gezondheid


Vierrond voor gezondheid op alle vier de niveaus .

Ik werk samen met jou aan je fysieke, emotionele, energetische en spirituele gezondheid.
Hier benoem ik de vier aspecten afzonderlijk om ze te verduidelijken. Ze zijn echter onlosmakelijk met elkaar verbonden. Geestelijke disballans kan lichamelijke klachten veroorzaken. Netzo als een lichamelijke blokkade het de geest moeilijk maakt in ballans te blijven.   



Als Shiatsu therapeute ben ik opgeleid volgens de TCM “ Traditional Chinese Medicine” . Hierbij is de definitie van Gezondheid dat Energie (Qi) en Bloed (Xue) makkelijk en vrij door het lichaam stromen. De geest is in balans en de Ziel voelt zich thuis in het hart.
Door verschillende oorzaken kan de doorstroming geblokkeerd raken.

link voor extra info : shiatsu  meridianen en TCM


Fysiek :
Door overbelasting zoals whiplash, RSI, tennisarm, door eet of leefgewoonten die niet bij je passen, door te veel stress waardoor je lichaam verkrampt of uitgeput raakt. 
Een shiatsu massage wordt traditioneel gegeven op een futon (matras)
op de grond. Mocht dit een probleem zijn voor je dan kan het eventueel ook zittend op een stoel. Mits soepele kleding wordt gedragen kan je kleding aan blijven tijdens behandeling.
De massage bestaat voornamelijk uit druk en rek. Daarmee verschild het van een massage zoals gegeven bij bv fysio. In het algemeen wordt het als aardend en ontspannend ervaren. 

Emotioneel :
Psychische klachten kunnen ook baat hebben bij shiatsu. Een traumatische ervaring zet zich ergens vast in je lichaam. Dit hoor je mensen vaak benoemen : "ik moet het nog een plekje geven ". Heel vaak is een blokkade een vastgezette nog niet geuite emotie. De Shiatsu massage geef ik meestal in de veilige ruimte van een besloten kamer op een futon (is een soort matras) op de grond. Zen shiatsu is de vorm waar ik het meest mee werk omdat dit een intuïtieve vorm is die het beste bij mij past. Het komt wel voor dat tijdens een shiatsu massage een vorm van regressie optreed. Hiermee bedoel ik dat je zonder enige moeite, helemaal vanzelf, herinneringen krijgt aan wat er gebeurde toen die blokkade ontstond.
Om deze regressie effectief te kunnen begeleiden heb ik de opleiding Energiewerk gedaan. Als Energetisch therapeut kan ik je helpen nare ervaringen te verwerken.



Energetisch :
Shiatsu is een meridiaan massage. Meridianen kun je vergelijken met bloedvaten. Door je bloedvaten stroomt je bloed, door je meridianen stroomt je energie door je lichaam. De wetenschap heeft bewezen wat de Chinese gezondheidsleer zegt , namelijk dat alles energie is. In je lichaam bekeken hebben je botten de meest dichte energie en je gedachten de meest "dunne" vorm. De TCM heeft een zeer uitgebreide diagnose voor de vele vormen van energie. Daardoor is Shiatsu bijzonder verhelderend voor vage klachten waar de reguliere geneeskunde niet verder komt dan dat "het tussen je oren zit ".
Al is "dunne" energie niet te zien, je kunt het wel voelen ! Naast meridianen die in je lichaam te localiseren zijn, heb je ook om je lichaam heen energie.
Je Aura zou je je energie lichaam kunnen noemen. Deze heeft ook reiniging en verzorging nodig. Net als regelmatig je handen wassen. Je aura reinigen is niet moeilijk te leren, met oefening kun je al heel snel voelbaar resultaat hebbben.   Vooral gevoelige mensen hebben hier veel baat bij. Je kunt leren de energie van een ander buiten je te houden.
Door je aura stevig te maken, hoef je je niet af te sluiten.
Ook ruimtes kunnen een energetisch behandeling nodig hebben. Wanneer bijvoorbeeld een kind op een bepaalde kamer niet kan slapen is er waarschijnlijk iets met de energie aan de hand. Die kan ik reinigen en geven wat nodig is.


Spiritueel :
Boven aan benoem ik "de Shen voelt zich thuis in je hart ".
De TCM heeft als uitgangspunt dat alles een spirituele kern heeft, de Shen. Deze heeft zijn thuis in je lichaam, in je hart.
Spiritualiteit zou je ook Bewust Zijn kunnen noemen. Stevig in je lichaam aanwezig en tevens verbonden met God. Bewust van je plek hier op aarde, verbonden met en deel van het grote geheel.
Meditatie is een hulpmiddel om bewuster te worden. Een mantra kan een fijne hulp zijn om te leren mediteren. Het is dan heel belangrijk met welke mantra je je verbind.  Ik kan je helpen een mantra te vinden die goed bij jouw past.






ik heb een natuur meditatie training uitgewerkt deze kun je vinden
op mijn blog : voedselvoordeziel


Mijn werkwijze vraagt een grote mate van eigen inzet en verantwoording nemen. In de praktijk komt dat neer op thuis oefeningen doen en kritisch  onder zoek van eigen gewoonten, denk en leef patronen. 
Een onderdeel daarbij vormt Do-In oefeningen. af en toe geef ik daar een training in.
zie : do-in


Consult alleen op afspraak : contact

Geen opmerkingen:

Een reactie posten